ارتباط برخی گروهای خونی با افزایش خطر ابتلا به دیابت

 19 دسامبر 2014- بر اساس تحقیقی که بروی بیش  از 80 هزار زن انجام شد، دانشمندان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با برخی گروه های خونی ارتباط دارد. بیشترین تفاوت  در خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 برابر با 35 درصد است و در زنانی  با گروه خونی BوRh  مثبت نسبت به گروه خونی Oبا Rhمنفی( دهنده ی جهانی ) دیده می شود.

نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

در حالیکه  درمطالعات  قبلی ارتباط بین گروه خونی وسکته (افزایش خطر سکته درگروه ABنسبت به O) بررسی شده است اما ارتباط  گروه های خونی با خطر ابتلا به دیابت در تعداد کمی از تحقیقات  بررسی شده بود و نتایج قطعی در این زمینه وجود نداشت.

دراین  تحقیق جدید دکتر Fagherazziوهمکارانش از اطلاعات  82104 زن  شرکت کننده  در مطالعه ی کوهورت آینده نگر E3Nدرفرانسه که در فاصله ی سالهای 1990 تا 2008 انجام شده بود، استفاده  کردند. هدف این تحقیق ارزیابی ارتباط گروه های خونی (A,B,AB,O)و فاکتور Rh(مثبت یامنفی) و ترکیب هردو با دیابت نوع 2 بود.

نتایج نشان داد که احتمال ابتلا به  دیابت نوع  2 در زنان دارای  گروه خونی  Aدرمقایسه با زنان  دارای  گروه خونی O، 10 درصد بیشتر است.

برای گروه  B  این احتمال  21 درصد افزایش  یافته بود (هر دو احتمال  از نظر آماری  معنی دار بودند) و برای گروه  ABاحتمال ابتلا به دیابت  نوع 2 ، 17 بیشتر  بود اما این نتیجه از نظر آماری  معنی دار نبود، بررسی  فاکتور  Rhبتنهایینشان داد احتمال ابتلا به دیابت  نوع 2 در زنانی با Rhمثبت  نسبت به زنانی با  Rhمنفی تفاوت آماری ندارد.

سپس دانشمندان  به بررسی  همزمان انواع گروه های خونی و فاکتور RHدرمقایسه  با گروه خونی  Oبا فاکتور Rhمنفی پرداختند. در این مقایسه  بیشترین  خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 در زنانی با گروه  خونی +Bبا 38 درصد مشاهده  گردید ، سپس گروه AB+با 26 درصد ، گروه  Aمنفی  با 22  درصد و Aمثبت  با 17در صد افزیش  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 روبرو بودند.

دراین مقایسه  نتایج برای گروه  Oمنفی ، Bمنفی و ABمنفی از نظر آماری  معنی دار نبود.

دکتر Fagherazziمی گوید: این مطالعه  برای اولین  بار دریک  بعد بزرگ  و بصورت کوهورت و آینده نگر انجام شد و نتایج آن نشان  می دهد  گروه خونی ABOبا افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 روبرو است. نویسندگان مقاله  می گویند: دلایل  این ارتباط  درحال حاضر بخوبی مشخص نشده است، اما می تواند با تعداد فاکتورهای موجود بر روی گلبولها مرتبط باشد، قبل از این مشخص شده بود که فاکتورهای ABOبروی نشانگرهای اندوتلیال یا التهابی تأثیر می گذارند.

گروه خونی  ABOهمچنین با مولکولهای مختلفی که ارتباط  آنها با دیابت  نوع 2 شناخته شده است،ارتباط دارد،همچنین درمقاله ای که اخیراً منتشر شده است مشخص گردید  گروه بندی ABOعاملی برای تعیین  ترکیب میکروبهای روده ایست که به نوبه ی خود بر متابولیسم تأثیر داشته  و در نتیجه می تواند  با ابتلا به دیابت  نوع 2 مرتبط باشد.

دکتر Chapelonمی گوید: جمعیت مورد مطالعه ی ما فقط  زنان بودند اما دانش ما وجود مکانیسم بیولوژیکی مرتبط با جنسیت  را در این  رابطه  بعید  می داند. اطلاعات  استفاده  شده  در این  تحقیق بر اساس گزارش اشخاص بوده است اما این موضوع نمی تواند بروی نتایج تحقیق تأثیر چشمگیری داشته  باشد. این تحقیق برای اولین بار ارتباط بین گروه های خونی و خطر دیابت نوع  2 را  در اندازه ی بزرگ  و آینده نگر وکوهورت بررسی نمود.

دکتر Fagherazziنتیجه گیری می کند که نتایج این تحقیق از ارتباط قوی بین  گروه خونی و خطر دیابت پیشتیبانی می کند بنابراین  درتحقیقات کلینیکی آینده  و مطالعات اپیدمیولوژیک دیابت  باید گروه های خونی در نظر گرفته شوند. دانشمندان معتقدند برای تعیین علت کمتر بودن خطر ابتلا به دیابت درافرادی با گروه خونی Oپژوهشهای آسیب شناسی بیشتری لازم است.

منبع:

Diabetologia, December 2014 DOI: 10.1007/s00125-014-3472-9

www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141218210021.htm